Välkommen till Autism & Aspergerföreningens databas över verksamheter i Stockholms län för personer med autism eller Aspergers syndrom. Här kan du lätt söka fram uppgifter om olika verksamheter. Finner du inte en verksamhet som du tycker bör finnas med - hör av dig till kansliet
Markera typ av funktionsnedsättning, typ av verksamhet du söker och kommun. Söker du flera olika verksamheter eller verksamheter i flera olika kommuner kan du enkelt välja flera alternativ.
Alfa är en daglig verksamhet som vänder sig till personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Alfas uppdrag är att hitta en meningsfull sysselsättning och/eller praktikplats för våra kunder. Vi anpassar verksamheten efter kundernas behov och önskemål. På Alfas hemsida kan du hitta en beskrivning av vår verksamhet se vilka som jobbar på Alfa och titta på de aktiviteter vi har gjort tillsammans med våra kunder.
Aspdammskolan är en resursskola som riktar sig till ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar/NPF såsom AST/Aspergers, språkstörning, Tourettes, ADHD, ADD m.fl. Skolan är belägen i ljusa och för verksamheten specialanpassade lokaler i Hammarby Sjöstad. Vi tar emot elever mellan årskurserna 5/6 – 9.
Vi erbjuder en individuellt anpassad studiegång utifrån de enskilda elevernas behov av stöd, anpassning och extraordinära specialpedagogiska lösningar. Vi arbetar i små grupper, har mycket hög lärartäthet och de hjälpmedel som behövs.
Aspen är ett korttids- och fritidshem för barn och ungdomar med Aspergers syndrom/HFA upp till 14 år.
Korttids är förlagt till vardagskvällar och/eller helger och är öppet året runt.
Fritids är öppet efter skolans slut till kl.18.00 och alla lov och studiedagar 07.00-18.00.
På korttids skall barnen/ungdomarna ha en meningsfull sysselsättning. Träffa andra barn/ungdomar, ha roligt och få det stöd och hjälp som behövs för att bli så självständig som möjligt. En viktig del i korttidsverksamheten är den sociala träningen för att klara sig bra i samhället.
Barnet/ungdomen ska bli så självständig som möjligt, höja självkänslan, skapa ett fungerande socialt nätverk och skapa trygghet utanför hemmet."Lära för livet" och på lång sikt träna mot vuxenlivet och eventuellt eget boende. Träningen vävs in i naturliga situationer och aktiviteter. Vi arbetar med lek, uppmuntran och gemenskap men också med struktur och gränser.
På fritids får barnen/ungdomarna stöd och hjälp att planera och strukturera sin eftermiddag och träna olika fritidsaktiviteter. Allt från spela innebandy, laga mellanmål, måla, leka till att göra läxor eller arbeta vid datorn. Vi gör även utflykter utanför Aspen.
Läge
Aspen ligger i ett låghus område i Täby med närhet till skog, bad och fiske. Nära till kommunikationer.
Antal platser
5 korttidsplatser
8 fritidsplatser
Pedagogisk inriktning
Personer med Aspergers syndrom/autism behöver extra stöd och omtanke. Vår pedagogik är anpassad utifrån deras individuella behov och förutsättningar och bygger på omsorg, tydlighet och engagemang. Vi arbetar med uppmuntran och gemenskap, men också med struktur och gränser. Tydliggörande pedagogik utgör ramen för det praktiska arbetet med brukaren.
Övrigt
Vi kan även erbjuda:
-en helhetslösning med grundskola,
åk 1-9, på Mellansjö skola i Täby.
-Enigmagården, korttids- och fritidshem för ungdomar mellan 14 och 23.
Kultur- och utbildningsförvaltningen, Österåkers kommun
Verksamhetsbeskrivning
Aspergerverksamheten som är kommunövergripande startade 2002 och är i dagsläget en F-9-skola. Vi samarbetar med Söraskolan som är en grundskola F-9. Skolan erbjuder flera fördjupningsområden för eleverna inom idrott teoretiska och estetiska ämnen. Vi följer skolans visioner och mål "Varje elevs bästa resa mot målen" men anpassar undervisningen till våra elever med Aspergers syndrom. Vi följer Lgr11 och våra elever tillhör grundskolans personkrets vilket innebär att utbildningen leder till behörighet för teoretisk gymnasielinje.
Läge
Våra lokaler ligger i Söraskolan och själva skolan ligger centralt belägen i Åkersberga som är Österåkers centralort. Vi har nära till kommunikationer centrum och vår fina skärgårdsnatur.
Antal platser
Vårt mål är att inte ha fler än sex elever i varje grupp med en lärare och en assistent.
Fr.o.m. höstterminen 2012 utgör verksamheten ett eget arbetslag. Vi har ett eget fritidshem knutet till verksamheten där det är samma personal som eleverna möter som assistenter i skolan som arbetar på fritids.
Ledning och personal
Huvudman för verksamheten är Kultur- och utbildningsförvaltningen i Österåkers kommun. Personalansvarig är rektor vid Söraskolan. Vi har en specialpedagog knuten till verksamheten och vi har tillgång till Söraskolans elevhälsa (kurator, skolpsykolog, skolsköterska och studie- och yrkesvägledare). All personal får kontinuerlig fortbildning inom autismspektrumområdet samt professionell handledning.
Pedagogisk inriktning
Vi vill ge varje elev en individuellt anpassad undervisning och försöker finna elevens egen inlärningsstil. För att förstärka använder vi tydliggörande material och bildscheman då eleven behöver det. Våra elever har dags- eller veckoscheman. Vi arbetar TEACCH-inspirerat men också med inslag av andra pedagogiska metoder. Vi går ofta ut i närområdet och har många studiebesök och verklighetsupplevelser i samhälle, skog och mark. Vi har ett livslångt perspektiv på våra elevers situation och därför jobbar vi med att medvetandegöra dem om deras funktionshinder genom att ge dem insikt i detta och hjälpa dem hitta strategier för att kompensera för det.
För att nå bästa resultat har vi ett mycket nära samarbete med föräldrarna. Vi skriver hembrev upprättar åtgärdsprogram och individuella utvecklingsplaner och upprättar dessutom en "Överenskommelse" med hemmet som underlättar våra kontakter med BUP LSS-handläggare skolhälsvård m.fl. som arbetar med våra elever i andra sammanhang.
Övrigt
Ansökan till verksamheten sker genom nuvarande skola/verksamhet där eleven vistas. Ansökan görs skriftligt till Kultur- och utbildningsförvaltningen senast 15 februari och ska vara åtföljd av pedagogisk kartläggning åtgärdsprogram och diagnos inom AST. Antagningskonferens hålls i mars.
Verksamheten har en speciell inriktning för personer med autism och autismliknande funktionsnedsättning. Verksamheten bygger på tydlighet och kontinuitet utifrån individuella behov. Varje vecka finns återkommande schemalagda aktiviteter.
Verksamheten har en speciell inriktning för personer med autism och autismliknande funktionsnedsättning. Arbetsuppgifter och aktiviteter anpassar vi efter dina individuella behov och önskemål. I planeringen med dig kan ingå besök till andra verksamheter och lokaler. Vi använder oss av kognitiva hjälpmedel och en tydliggörande pedagogik. Vi har fokus på hälsa och rörelse.
Kullsvedsskolan består av grundsärskola samt resursklasser (särskilda undervisningsgrupper) inom tal och språk, samt autism. Skolan har specialutbildad personal som arbetar i klasserna. Vi har också anpassad miljö samt läromedel som är speciellt anpassade för elever i särskoleklasser och elever i resursklasser. Verksamheten finns i ljusa, moderna lokaler genomsyrade av kreativitet och glädje
Arbetssätt och metoderna är anpassade till elevernas behov så att de själva, deras vårdnadshavare och vi ska se dem växa och utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar och potential. Skolan har bland annat TBA-klasser (tillämpad beteendeanalys) inom träningsskolan och arbetar med TBA inspirerade arbetssätt för elever som utvecklats bra genom detta.
Samarbete med Hemmestaskolan som ligger i området och inkludering i vanliga klasser, bland annat i ämnet idrott och hälsa förekommer också.